14.1.14

Ένα Πείραμα που Πήγε Στραβά: Μία Διαφορετική Άποψη για τον Πολιτισμό (Μέρος B)


Στην ακριβώς προηγουμένη ανάρτηση, διαπιστώσαμε ότι, παρά την γενικευμένη αντίληψη, η υιοθέτηση της γεωργίας όχι μόνο δεν βελτίωσε τις συνθήκες διαβίωσής μας, αλλά συνέβη μάλλον το αντίθετο: η ζωή μας χειροτέρεψε τόσο από άποψη ποιότητος όσο και ποσότητος των διαθεσίμων πόρων. Αυτό φαίνεται, πρωτίστως, από την υποβάθμιση της υγείας μας, αλλά και από μία πληθώρα άλλων συνεπειών που επέφερε η έλευση της γεωργίας στην ζωή μας.  


Σήμερα, θα μελετήσουμε διεξοδικότερα τις συνέπειες αυτές, τις οποίεςενδεχομένως να θεωρούμε λίγο-πολύ σύμφυτες με τον Πολιτισμό ή και με την ίδια την ανθρώπινη φύση μας και θα δείξουμε ότι, στην πραγματικότητα, αποτελούν στρεβλώσεις και όχι φυσική εξέλιξη της πορείας του είδους μας. Η εργασία, το χρήμα, οι κοινωνικές και οικονομικές ανισότητες, η περιθωριοποίηση των γυναικών, ο καταναγκασμός της κρατικής εξουσίας, ως και ο ίδιος ο θεσμός του κράτους, όλα όσα συναποτελούν τις δομές στις οποίες στηρίζεται ο σύγχρονος πολιτισμός, έχουν την ρίζα τους στην έλευση της γεωργίας.  

9.1.14

Ένα Πείραμα που Πήγε Στραβά: Μία Διαφορετική Άποψη για τον Πολιτισμό (Μέρος Α)




«Άνθρωπε, απ’ όποια Χώρα κι αν προέρχεσαι, όποιες κι αν είναι οι απόψεις σου, άκου: αυτή εδώ είναι η ιστορία σου, όπως θεωρώ εγώ ότι διαβάζεται, όχι στα Βιβλία των Συνανθρώπων σου, που είναι ψεύτες, αλλά στην Φύση, η οποία ουδέποτε ψεύδεται» .

-Ζαν Ζακ Ρουσώ, Κρίσεις για την Προέλευση και τις Βάσεις της Ανισότητας Μεταξύ των Ανθρώπων (1754)




Σίγουρα έχετε ακούσει το χιλιοειπωμένο κλισέ: «Είμαστε ό,τι τρώμε». Το λέει ο διατροφολόγος στο πλατό της Μενεγάκη, ίσως σας το είχε πει και η καθηγήτρια της οικιακής οικονομίας στην τρίτη γυμνασίου. Δύσκολα θα βρισκόταν κάποιος να διαφωνήσει με την παραδοχή αυτή –ακόμη και ο πλέον άσχετος ή αδιάφορος σε θέματα υγείας μπορεί να αντιληφθεί την σύνδεση μεταξύ του τρόπου ζωής και της ποιότητας ζωής. Παρ’ όλα αυτά, οι περισσότεροι από εμάς πιθανότατα δεν συνειδητοποιούν τις προεκτάσεις που μπορεί να έχουν οι διατροφικές τους επιλογές, όχι μόνο στην υγεία τους ή την υγεία των παιδιών τους, αλλά στο περιβάλλον, την οικονομία, την κοινωνία, την πολιτική μας οργάνωση, τον τρόπο ζωής μας, τις αξίες μας, την σχέση μας με την θρησκεία και, γενικότερα, σε όλο το φάσμα του ανθρωπίνου πολιτισμού.